Att vara en kreativ mässbesökare

Brainwriting 6-3-5
Kreativ Möten

 


Att göra ett besök på en mässa för din branch kan vara en väl betald investering. Här får du fem tips som ökar dina chanser att skaffa dig goda erfarenheter. De är inte anpassade för någon specifik branch.

 

1) Det är bättre att besöka två halva seminarier än ett helt.


De flesta mässor erbjuder seminarier som i de flesta fall håller en mycket hög kvalitet. Detta är en mässornas strategi för att överleva. Tag med dig anteckningsblocket och gör dig beredd!
Men undvik att göra som många gör: Sätter sig ner, börjar anteckna och artigt sitter kvar hela seminariet. Det finns ingen som tackar dig för din artighet. Speciellt inte när du efteråt märker att seminariet inte riktigt gav vad du förväntat dig. Nej, istället lämna seminariet efter halva tiden. Räkna med att de som håller ett seminarie på en mässa är proffsframförare och ser till att det dom har att förmedla görs tidigt under framförandet. Se till att du får den dokumentation som brukar åtfölja seminariet, eftersom det är sällan att själva framförandet aviker så mycket från detta.

 

2) Gör upp en plan.


Kolla igenom seminarieprogrammet innan mässan. Det är viktigt! Målsättningen är inte bara att besöka ett antal seminarie för att lära sig en massa utan också för att träffa vissa personer som är viktiga just för dig och din branch. Lägg upp en strategisk plan för att vara den 100%-ige seminariedeltagaren.
Kom inte bara i tid, utan tidigt.
Ställ intressanta frågor och det gör inget om du redan vet svaret, det är frågan som gör dig intresseant.
Stanna kvar sent.
Visst detta går helt emot vad som sägs i förra tipset, men tanken är att var noga i valet av seminar som du verkligen engagerar dig i.

 

3) Besök montrarna ofta.


Naturligtvis vill de som sköter om montern sälja till dig, men samtidigt är dessa personer ofta väl pålästa om sina produkt och branch. Utnyttja detta och lyssna noga till vad de säjer och ställ frågor utifrån vad du är intresserad av att få veta. Din målsättning är ju att få lära dig mer om branchen och var dina konkurrenter står. Kan du det har du kommit en bit i din strävan att vara bland de främsta.

 

4) Snåla inte på dina visitkort.


Detta sagt även om du tycker att du redan får för mycket skräppost. Att inte dela ut visitkort är ingen lösning på det problemet. Det kan i värsta fall uppfattas som att a) du är inte ens värd ett visitkort, eller b) inte intresserad av vad din kontakt har att säga. Visitkort är idag billiga att skaffa och tänk på att första intrycket är viktigt.

 

5) Släpp loss och ha kul.


Fast låt det inte gå över styr. Traktamente, "betald semester", nya spännande människor... låt dig inte förföras. Lagom är säkert tillräckligt. Att vara på en mässa är ett uppdrag. Genomför det med fokus på vad uppdragsgivaren vill få ut av din närvaro på mässan. Innan du åker på mässan gör en dagordning med utrymme för lite oförutsedda möten och håll dig sedan till den.

 

Bonus tips!
När du kommer hem från mässan gör uppföljning. Annars kunde du lika gärna ha stannat hemma och sparat in kostnaden för ditt mässbesök!



Lycka till på din nästa mässa!

 

 
K R E A T I V I T E T S V E R K E T
tohbbe.lindblom 'snabel-a' telia.com     0708 – 488 933